
ТО КТЗ
ТО КТЗ
Тема: Система технічного обслуговування
Учбові питання
1. Види ТО
2.Організація робіт із ТО автомобілів
Література:Б. С. Бабіч, В. В. Лушик « Технічне обслуговування і ремонт металевих кузовів автомобілів стр. 80 -84
1. Технічне обслуговування - комплекс операцій для підтримання автомобіля в працездатному або справному стані. Згідно з положенням про технічне обслуговуванням та ремонт рухомого складу автомобільного транспорту передбачено такі види ТО:
А) Щоденне або щозмінне ( ЩТО)
Б) Перше ( ТО - 1)
В) Друге ( ТО - 2)
Г) Сезонне ( СТО)
Д) ТО за талонами сервісної книжки
Періодичність проведення ТО крім сезонного залежить від умов експлуатації. Сезонне ТО проводиться два рази на рік (весною і восени).
2. Організація робіт із ТО автомобілів залежить від належності їх юридичним або фізичним особам. ТО за автомобілями які належать юридичним особам проводиться на автотраспортних підприємствах а за автомобілями які належать фізичним особам - на станціях технічного обслуговування. Форма організації робіт з ТО може бути бригадна і агрегатно - дільнична. За бригадної форми організації ТО передбачається створення спеціалізованих бригад , які виконують весь комплекс робіт з ТО. При агрегатно - дільничній формі створюються окремі виробничі дільниці для виконання всіх видів робіт з ТО.
Тема: Технічне обслуговування кривошипно - шатунного механізму
Учбові питання:
1. Основні несправності кшм
2. Причини виникнення несправностей кшм
Література: В. Ф. Кисликов ,В. В. Лущик « Будова й експлуатація автомобілів» стр 78 - 79
1. Основні несправності кшм:
А) Стуки і шуми
Б) Зниження потужності
В) Підвищена витрата палива і масла
Г) Поява диму у відпрацьованих газах
2. Причини виникнення шумів і стуків:
А) Спрацювання деталей тертьових зєднань
Б) Збільшення зазорів між спряженими деталями
Причини зниження потужності:
А) Порушення ущільнення між деталями кшм (головка циліндрів - блок - картер)
Б) Спрацювання або руйнування деталей кшм
Причини підвищеної витрати палива , масла, димного вихлопу:
А) Залягання поршневих кілець
Б) Руйнування поршневих кілець
Тема: Технічне обслуговування механізму газорозподілу
Учбові питання:
1. Основні несправності механізму газорозподілу
2. Причини виникнення несправностей
Література: В. Ф. Кисликов ,В. В. Лущик « Будова й експлуатація автомобілів» стр 80 - 81
1.Механізм газорозподілу може мати такі несправності:
А) Спрацювання деталей механізму газорозподілу
Б) Нещільне прилягання клапанів
В) Неповне відкриття клапанів
2. Причини нещільного прилягання клапанів:
А) Відкладення нагару на клапанах і гніздах
Б) Руйнування клапанних пружин
В)Заїдання клапанів у напрямних втулках
Г) Відсутність теплових зазорів у клапанах
Причиною неповного відкриття клапанів є великий тепловий зазор. Ця несправність характеризується підвищеними стуками , які виникають у клапанному механізмі.
Тема: Технічне обслуговування системи охолодження
Учбові питання:
1. Основні несправності системи охолодження
2. Причини виникнення несправностей
Література: В. Ф. Кисликов ,В. В. Лущик « Будова й експлуатація автомобілів» стр 82 - 84
1. Основні несправності системи охолодження:
А) Перегрівання двигуна
Б) Переохолодження двигуна
2. Причини перегрівання двигуна:
А) Негерметична система охолодження
Б) Несправний клапан - термостат
В) Недостатній рівень охолоджувальної рідини
Г) Недостатній натяг пасу приводу вентилятора
Д) Забруднення системи охолодження накипом
Причини переохолодження двигуна:
А) Несправний клапан - термостат
Б) Заїдання жалюзів радіатора у відкритому положенні
Тема: Технічне обслуговування системи мащення
Учбові питання:
1. Основні несправності системи мащення
2. Причини виникнення несправностей
Література: В. Ф. Кисликов ,В. В. Лущик « Будова й експлуатація автомобілів» стр 85- 86
1. Основні несправності системи мащення:
А) Низький тиск масла
Б) Високий тиск масла
2. Причини низького тиску масла в системі мащення:
А) Негерметична система
Б) Низький рівень масла в піддоні картера
В) Низька вязкість масла
Г) Несправний редукційний клапан масляного насосу
Д) Спрацювання шестерень масляного насосу
Ж) Спрацювання підшипників колінвала
Причини високого тиску масла в системі мащення:
А) Висока вязкість масла
Б) Несправний редукційний клапан масляного насосу
В) Засмічення маслопроводівТема: Технічне обслуговування ходової частини
Учбові питання
1. Основні несправності ходової частини
2 Причини виникнення несправностей
Література: В. Ф. Кисликов, В. В. Лущик " Будова й експлуатація автомобілів" стр.290 - 297
1. Несправності ходової частини:
а) биття передніх коліс на великих швидкостях руху
б)відведення автомобіля в бік
в) підвищене спрацювання протектора шин
г) сильні удари об буфер під час руху
д) скрипіння листів або просідання ресор
2. Причини биття передніх коліс на великих швидкостях
- спрацювання зєднань рульових тяг
-порушення балансування коліс
- підвищений люфт в підшипниках ступиць коліс
Причини відведення автомобіля в бік від прямолінійного руху
- неправильне встановлення керованих коліс
-неправильний зазор в підшипниках коліс
- велика різниця у спрацюванні протектора шин
- підвищений дисбаланс передніх коліс
- неоднакова пружність пружин підвіски
Підвищене спрацювання протектора шин викликане неправильним встановленням кутів розвалу і сходження керованих коліс або відхиленням від норми тиску повітря в шинах
Причини сильних ударів кузова є
- Руйнування гумових буферів
-несправності ресор і амортизаторів
Скрипіння ресор виникає внаслідок спрацювання протискрипних шайб. Осідання ресор відбувається внаслідок втрати листами ресори пружності під дією навантажень
Тема: Технічне обслуговування рульового керування
Учбові питання
1. Несправності рульового керування
2 Причини виникнення несправностей рульового керування
Література: В. Ф. Кисликов, В. В. Лущик " Будова й експлуатація автомобілів" стр.341 - 343
1. Несправності рульового керування
а)великий люфт рульового колеса
б) туге обертання рульового валу
в) осьовий люфт рульового валу
г) підтікання масла з картеру рульового механізму
д) стук у рульовому механізмі
2. Причини великого люфту рульового колеса :
а) порушення регулювання рульового механізму
б) спрацювання деталей рульового механізму
в) послаблення кріплення картеру рульового механізму
г) Послаблення кріплення рульових тяг
д) спрацювання шарнірних зєднань рульових тяг
Причини тугого обертання рульового валу:
а) деформація деталей рульового приводу
б) відсутнє масло в картері рульового механізму
в) неправильне встановлення кутів передніх коліс
г) неправильне регулювання зачеплення деталей рульового механізму
д) спрацювання деталей рульового механізму
Осьовий люфт рульового валу усувають регулюванням підшипників.
Підтікання масла з картеру рульового механізму може бути викликане тріщинами в картері або руйнуванням ущільнюючих прокладок. Стук у рульовому механізмі виникає внаслідок спрацювання деталей.
Тема: Технічне обслуговування гальмівної системи
Учбові питання:
1. Несправності гальмівної системи
2. Причини виникнення несправностей
Література: В. Ф. Кисликов, В. В. Лущик " Будова й експлуатація автомобілів" стр.343 - 349
1. Несправності гальмівної системи:
а) недостатня ефективність гальмування
б) збільшене зусилля , що прикладається до педалі
в) занос автомобіля
г) пригальмовування коліс на ходу
д) неповне розгальмовування всіх коліс
ж) зменшення робочого ходу педалі
з) самочинне гальмування , коли працює двигун
2. Причини недостатньої ефективністі гальмування :
а) підтікання рідини в гідроприводі гальм або потрапляння повітря
б) негерметичний пневмопривід гальм
в) потрапляння мастильних матеріалів або гальмівної рідини на деталі гальмівних механізмів
Причини збільшення зусилля, яке прикладається до гальмівної педалі
а) пошкодження деталей вакуумного підсилювача гальм
б) засмічення повітряного фільтра підсилювача
Причини заносу автомобіля
а) несправний регулятор тиску
б) гальмівні механізми коліс спрацювують неодночасно
Причини пригальмовування коліс на ходу
а) несправні гальмові механізми
б) відсутність вільного ходу гальмівної педалі
в) неправильне регулювання стоянкового гальма
Причини неповного розгальмовування коліс
а) відсутність вільного ходу гальмівної педалі
б) несправний вакуумний підсилювач
в) несправний головний циліндр
Причини зменшення робочого ходу гальмівної педалі
а) неправильне регулювання положення гальмівної педалі
б) несправний головний циліндр
Тема: Технічне обслуговування кузова
1. Несправності кузова.
2. Причини виникнення несправностей.
Література: В. Ф. Кисликов, В. В. Лущик " Будова й експлуатація автомобілів" стр.365 - 367
1.Кузов може мати такі несправності:
а) плями на поверхні кузова
б) нефіксування опускного скла в потрібному положенні
в) поломки дверей
г) поломка механізму регулювання сидіння
д) потрапляння в салон нагрітого повітря
2. Причини виникнення плям на поверхні кузова:
а) застосування при митті гарячої води
б) неправильне зберігання автомобіля
Причиною нефіксування опускного скла є поломка механізму склопідйомника.
Причини поломок дверей
а) несправність замка
б) несправний фіксатор дверей
в) неправильне положення ручки дверей
Причини поломки механізму регулювання сидіння
а) поломка деталей механізму регулювання
Причиною потрапляння в салон нагрітого повітря є несправність крана опалювача.
Тема: Технічне обслуговування двигуна
Учбові питання:
- Операції ЩТО
- Операції ТО - 1
- Операції ТО - 2
- При ЩТО виконують такі операції:
А) Очистити двигун від бруду
Б)Перевірити герметичність систем і механізмів двигуна зовнішнім оглядом
В) Запустити двигун і перевірити його роботу прослуховуванням на різних режимах
2. При ТО - 1 виконують операції ЩТО і додатково:
А) Перевірити кріплення опор двигуна
Б) Змастити підшипники насоса системи охолодження
В) Перевірка дії фільтру відцентрової очистки масла
Г) Зливання відстою і бруду з паливних фільтрів
3. При ТО - 2 виконують операції ТО - 1 і додатково:
А) Перевірка кріплення вузлів і агрегатів на двигуні
Б) Заміна масла в піддоні картера
В) Промивання масляних фільтрів
Г) Перевірка компресії двигуна
Д) Перевірка натягу приводних пасів
Ж) Заміна фільтрувальних елементів паливних фільтрів
Тема: Операції ТО двигуна
Учбові питання
- Прослуховування двигуна
- Перевірка герметичності системи охолодження
- Перевірка кріплення головки циліндрів
- Перевірка натягу приводних пасів
- Перевірка компресії в циліндрах двигуна
- Прослуховування двигуна виконують за допомогою автостетоскопа. За характером стуків і шумів визначають несправність. Сильний глухий стук в нижній частині блока, який добре чути під час різкої зміни частоти обертання колінвала свідчить про спрацювання корінних підшипників . Стуки шатунних підшипників дещо меншої сили ніж корінних. Стук поршневого пальця прослуховується у верхній частині блока циліндрів. При наявності великого теплового зазору в клапанах виникають металеві стуки в клапанній коробці. Стуки , які виникають в області розміщення розподільних шестерень свідчать про спрацювання їх зубів.
- Герметичність системи охолодження перевіряють візуальним оглядом. В першу чергу звертають увагу на цілісність зєднувальних патрубків і шлангів, перевіряють надійність їх зєднання. Після цього перевіряють відсутність витікання рідини через ущільнення насосу системи охолодження. Цілісність серцевин радіатора системи охолодження і радіатора опалювача салону.
- Під час проведення ТО - 2 перевіряють кріплення головки циліндрів до блок - картера. Для проведення цієї операції необхідно мати динамометричний ключ з допомогою якого контролюють зусилля затягування різьбових зєднань. Дану операцію проводять на холодному двигуні. Порядок підтягування гайок і зусилля підтягування приводяться в довідниках. Операцію проводять у три прийоми. Якщо схема підтягування гайок кріплення відсутня, підтяжку починають з центральної гайки і навхрест до країв головки циліндрів.
- Для перевірки натягу приводних пасів необхідно мати динамометр і лінійку. Регулювальні дані беруться з довідникових таблиць. Величину прогину паса визначають посередині довгої вітки при зусиллі 4 - 5 кгс. При необхідності проводять регулювання способом передбаченим для даної марки двигуна ( натяжним роликом, зміною положення генератора, зміною положення корпусу компресора).
- Компресію в циліндрах двигуна перевіряють з допомогою компресометра, який включає себе такі елементи: манометр, рукоятка і перехідна резинова втулка. Дана операція проводиться на прогрітому до робочої температури двигуні ( бензиновий - 80 градусів, дизельний - 95 градусів). Викручуються свічки запалювання або витягуються форсунки в дизельному двигуні. В дані отвори вставляється компресометр і з допомогою стартера прокручується двигун. Компресометр вимірює тиск газів в кожному циліндрі. Одержані дані порівнюють з табличними. Допустиме відхилення компресії для бензинових двигунів - 1атм, дизельних - 2атм.
Тема: Технічне обслуговування електрообладнання
Учбові питання
1 Операції ЩТО
2 Операції ТО - 1
3 Операції ТО - 2
1.Під час проведення ЩТО виконують такі операції:
А) Очищення приладів електрообладнання від пилу і бруду
Б) Перевірка дії освітлювальних приладів
В) Перевірка дії контрольно - вимірювальних приладів і приладів сигналізації
2. Під час проведення ТО - 1 виконують операції ЩТО і додатково:
А) Перевіряють кріплення проводів до приладів електрообладнання
Б) Перевіряють надійність кріплення агрегатів електрообладнання
В) Перевіряють натяг приводного пасу генератора
3. Під час проведення ТО - 2 виконують операції ТО - 1 і додатково:
а) Очищають свічки запалювання від нагару
б) Перевіряють і при необхідності регулюють зазор між електродами свічки запалювання
в) Перевіряють стан проводів високої і низької напруг
г) зачищають контакти звукового сигналу і при необхідності регулюють його звук
д) перевіряють рівень електроліту в АКБ і ступінь її зарядженості
Тема: Технічне обслуговування трансмісії
Учбові питання
1 Операції ЩТО
2 Операції ТО - 1
3 Операції ТО - 2
- Під час проведення ЩТО виконують такі операції:
А) Перевірка герметичності картерів вузлів трансмісії
Б) Перевірка дії зчеплення
В) Перевірка справності агрегатів трансмісії
2. Під час проведення ТО - 1 виконують операції ЩТО і додатково:
А) Перевірка вільного ходу педалі зчеплення
Б) Підтягують кріплення агрегатів трансмісії
В) Перевірка рівня масла в картерах агрегатів трансмісії
3. Під час проведення ТО - 2 виконують операції ТО - 1 і додатково:
А) Мащення підшипників муфти зчеплення і проміжної опори карданної передачі
Б) При необхідності замінюють масло в картерах агрегатів трансмісії
Тема: Технічне обслуговування ходової частини
Учбові питання
1 Операції ЩТО
2 Операції ТО - 1
3 Операції ТО - 2
1. Під час проведення ЩТО проводять такі операції:
А) Перевірка стану вузлів ходової частини ( рами, підвіски , коліс)
Б) Перевірка тиску повітря в шинах
2. Під час проведення ТО - 1 проводять операції ЩТО і додатково:
А) Перевірка люфту підшипників коліс
Б) Перевірка надійності кріплення вузлів ходової частини ( рами, коліс, ресор)
В) Мащення шкворнів поворотних цапф, пальців ресор
3. Під час проведення ТО - 2 проводять операції ТО - 1 і додатково:
А) Перевірка розвалу і сходження передніх коліс
Б) Підтяжка кріплення амортизаторів
В) Перевірка справності амортизаторів
Г) Перестановка коліс за схемою
Тема: Технічне обслуговування рульового керування
Учбові питання
1 Операції ЩТО
2 Операції ТО - 1
3 Операції ТО - 2
1.Під час проведення ЩТО виконують такі операції:
А) Перевірка люфту рульового колеса
Б)Перевірка люфту в шарнірних зєднаннях рульового приводу
В) Перевірка шплінтування рульових тяг
2. Під час проведення ТО - 1 виконують операції ЩТО і додатково:
А) Перевірка рівня масла в картері рульового механізму
Б) Змастити шарнірні зєднання рульових тяг і втулок шкворнів
В) Перевірка кріплення рульової сошки
3. Під час проведення ТО - 2 виконують операції ТО - 1 і додатково:
А) Перевірка кріплення рульового колеса на валу
Б) Перевірка кріплення гайок рульових пальців
В) Перевірка кріплення рульової колонки і картера рульового механізму
Тема: Технічне обслуговування гальмівної системи
Учбові питання
1 Операції ЩТО
2 Операції ТО - 1
3 Операції ТО - 2
1. Під час проведення ЩТО виконують такі операції:
А) Перевірка герметичності системи
Б) Перевірка працездатності системи
2. Під час проведення ТО - 1 виконують операції ЩТО і додатково:
А)Перевірити вільний хід гальмівної педалі
Б)Перевірити дію стоянкового гальма
В) Спускають конденсат з повітряного балону
Г) Перевірити шплінтування пальців штоків гальмівних камер
3. Під час проведення ТО - 2 виконують операції ТО -1і додатково:
А) Перевіряють кріплення вузлів і агрегатів гальмівної системи
Б) Перевіряють рівень гальмівної рідини в бачку головного циліндра
В) Перевіряють зазор між колодками і барабаном
Тема: Операції ТО трансмісії і ходової частини
Учбові питання:
1. Перевірка і регулювання вільного ходу педалі зчеплення
2.Перевірка рівня масла в картерах вузлів трансмісії
3. Регулювання підшипників ступиць коліс
4. Перевірка і регулювання сходження керованих коліс
1. Вільний хід педалі зчеплення перевіряють за допомогою лінійки з поділками, для чого лінійку встановлюють так, щоб вона впиралася в підлогу і була притиснута до педалі. Потім рукою натискають на педаль до упору натискного підшипника. Відчувається збільшення опору рухові педалі і за поділками на лінійці визначають величину вільного ходу. Одержану величину порівнюють з табличними даними і якщо вона не відповідає технічним вимогам - регулюють. Величину вільного ходу регулюють зміною довжини тяги або зміною довжини штовхача робочого циліндра муфти зчеплення.
2. Рівень масла в картерах вузлів трансмісії перевіряють викручуючи заливні пробки. Нормальний рівень масла повинен бути на рівні заливних отворів в картерах вузлів трансмісії.
3. При регулюванні конічних підшипників ступиць передніх коліс поступають слідуючим чином:
А) Піднімають колеса домкратом до його вільного обертання
Б) Знімають ковпак ступиці
Г) Розшплінтовують регулювальну гайку
Д) Затягують регулювальну гайку так , щоб колесо оберталося туго
Ж) Відпускають регулювальну гайку на півоберту. При цьому колесо повинно вільно обертатися.
З) Фіксують регулювальну гайку
Аналогічно регулюють підшипники ступиць задніх коліс
4. Для перевірки і регулювання сходження керованих коліс потрібно мати телескопічну лінійку.
А)Транспортний засіб встановлюють на рівній поверхні , керовані колеса встановлюють в положення яке відповідає прямолінійному рухові.
Б) Встановлюють лінійку між передніми колесами на рівні осей обертання . Наконечники впираються в покришки шини.
В) Відстань між колесами вимірюють спочатку в передній частині коліс а потім - в задній.
Г) Різницю значень відстаней порівнюють з табличними даними і якщо вона відрізняється - приступають до регулювання
Д) Сходження керованих коліс регулюють зміною довжини поперечної рульової тяги .при чому бокові наконечники тяг повинні мати однакову довжину
Тема: Операції ТО механізмів керування
Учбові питання:
1. Перевірка люфту рульового колеса
2. Перевірка зусилля на ободі рульового колеса
3. Регулювання гальм
4. Прокачування гідроприводу гальм
1. Люфт рульового колеса проводять в такій послідовності:
А)Закріплюють за допомогою замків на ободі рульового колеса люфтомір
Б) Стрілку - покажчик люфтоміра установлюють на рульовій колонці
В) Колеса транспортного засобу ставлять прямо
Г) Повертають рульове колесо вліво до початку повороту коліс і становлюють стрілку - покажчик на рульовій колонці так, щоб вона була проти нуля шкали люфтоміра.
Д) Повертають рульове колесо вправо до початку повороту коліс і за шкалою люфтоміра визначають величину вільного ходу
2. Зусилля на ободі рульового колеса визначають слідуючим чином:
А) Встановлюють динамометр на ободі рульового колеса
Б) Повертають рульове колесо до тих пір, поки не почнуть повертатися керовані колеса
В) За шкалою динамометра фіксують зусилля повороту
3. Регулювання гальм включає в себе такі операції як: а) регулювання вільного ходу гальмівної педалі б) регулювання гальмівних механізмів. Вільний хід гальмівної педалі регулюють аналогічно як і вільний хід педалі зчеплення. Регулювання гальмівних механізмів поділяється на часткове і повне. Часткове регулювання виконують обертаючи червяк регулювального механізму( гальмівні системи з пневмоприводом) або ексцентрик ( гальмівна система з гідроприводом) наближаючи чи віддаляючи гальмівну колодку від барабану. Повне регулювання гальм здійснюють після заміни колодок або накладок , повертаючи опорні пальці на яких закріплені гальмові колодки в нижній частині.
4. Прокачування гідроприводу гальм виконують дві особи: одна знаходиться в кабіні водія, інша - біля гальмівного механізму. Дану операцію виконують в такій послідовності:
А) Перевірити рівень гальмівної рідини в бачку і при необхідності довести його до нормального
Б)Очистити від бруду і зняти захисні ковпачки на клапанах випускання повітря
В) На клапан випускання повітря надіти гумовий шланг і занурити його вільний кінець у скляну посудину з гальмівною рідиною
Г) Особа, яка знаходиться в кабіні водія декілька разів натискує на гальмівну педаль і утримує її в натисну тому стані
Д) Особа , яка знаходиться біля гальмівного механізму відкручує клапан випускання повітря на півоберта
Ж) Після того, як гальмівна педаль впала клапан випуску повітря закручують і операцію прокачування повторюють до тих пір, поки в посуну не буде витікати гальмівна рідина без бульбашок повітря.
З) Послідовність прокачування гальмівних механізмів залежить від марки транспортного засобу і може бути вказана в інструкції по експлуатації